zondag 19 april 2015

Focus op de weg, niet op de muur.



Een bekend advies uit gedragstrainingen is het positieve gedrag benoemen in plaats van het negatieve gedrag af te keuren. Maar in de praktijk is het toch zo gemakkelijk te focussen op de gemaakte fouten. Jij hebt je werk niet gedaan is gemakkelijker te duiden dan grondig onderzoeken waarom iets niet werd gedaan. Laat ons eerlijk zijn, in de meeste gevallen is die ‘iemand’ niet ‘jij’ of ‘ik’ maar al die anderen…

Ik stel voor om toch eens even, eerlijk een tripje naar je eigen kern te maken. Om te beginnen kan je jezelf afvragen:  “is het verwachte gedrag wel duidelijk uitgesproken?” en “heb je het verwachte gedraag met alle betrokkenen en met voldoende diepgang besproken?”

Veel leidinggevende gaan er te snel van uit dat ze begrepen worden.

Een simpele vuistregel:

·        Vertel scherp in concrete gedragingen wat je verwacht.

·        Vraag de andere om te herhalen wat zij begrepen hebben van je uitleg. Dan weet je onmiddellijk of zij het begrepen hebben zoals jij het wil, of jij niets vergeten bent en misschien worden er tijdens dit gesprek nieuwe inzichten gevormd.

Gezamenlijk gevormde inzichten creƫren betrokkenheid!

Een tip:                                   

·        Gebruik positieve taal. De hersenen kunnen het woord ‘niet’ niet registreren. Als ik je vraag om NIET aan een roze olifant te denken… popt hij spontaan op in je hoofd. Vermijdt zoveel mogelijk het woord ‘NIET’. Je roept er bovendien minder weerstand mee op. BV. Bij ‘hier mag je niet zitten’ voel je je eerder aangevallen dan bij ‘deze stoel is gereserveerd’. Vervang ‘NIET’ door gedrag dat je WEL wil zien.

Daarom pleit ik voor om eerst ‘feedforward’ te geven en om daarna ‘feedback’ echt tot zijn recht te laten komen! Voorkomen blijft beter dan genezen. Een ondernemende leider zal medewerkers coachen naar betere resultaten. Dat bouwt vertrouwen en een positieve cultuur meer dan wanneer je hen steeds gaat wijzen op achterblijvende resultaten.

Het gevolg is dat medewerkers met plezier hun prestaties zullen komen vertellen. Er ontstaat een relatie van wederzijdse aantrekkelijkheid die gebaseerd is op vertrouwen en professionaliteit i.p.v. op hiƫrarchie en controle.

Geef mij maar een piloot met vertrouwen aan het stuur van zijn eigen ontwikkeling.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten